§ 2:  Formål og værdigrundlag

Stk. 1:  Skolens formål er at drive en efterskole for normaltbegavede unge med store læse-staveproblemer inden for rammerne af de gældende regler for frie kostskoler.

Stk. 2: Skolens værdigrundlag er, at eleverne menneskeligt får:

• Fælles oplevelser, der fremmer deres sociale engagement.
  • En oplevelse af frihed under ansvar og derigennem større indsigt i demokratiske processer.
  • En personlig udvikling, der fremmes gennem almen dannelse,tryghed og hensyntagen til deres forskellighed.
  • Styrket deres selvværd, og derved opnår en større livsglæde.
  • En daglig kontakt med forskellige voksne, der altid møder den enkelte som det hele menneske.
  • Mulighed for og fornemmelse af at kunne mestre nye udfordringer.

Fokus på elevernes styrkesider

Mejlbyefterskole2021 01865

Stk 3: Skolens værdigrundlag er ligeledes, at eleverne fagligt får:

• Et bredt og differentieret undervisningstilbud
  • En teoretisk- og praktisk-kreativ undervisning, der tager sit udgangspunkt i den enkelte elevs styrkesider.
  • Eleverne får undervisning i at bruge tekniske hjælpemidler, og indsigt i deres personlige styrke og oplevelse af handlemuligheder
  • Mulighed for at blive støttet i at blive uddannelsesparat

Stk. 4: For skolens personalepolitik gælder følgende værdigrundlag:

• At personalet gennem et stort personligt ansvar udvikler motivation og engagement.
  • At  personalet deltager i den pædagogiske og praktiske udvikling af skolen.
  • At skolen er en demokratisk arbejdsplads med stor vægt på trivsel og fællesskab.
  • At personalet  deltager i tværfaglige udvalg med alle personalegrupper og bestyrelse.
  • At personalet gennem deltagelse i kurser og faglige tiltag får mulighed for at udvikle sig både personligt og fagligt.
  • At ledelsen er aktiv og involverende og arbejder for at fremme den enkeltes følelse af ligeværd og ansvarlighed.