IT hjælpemidler som et vigtigt bidrag til at bestå Folkeskolens prøver og komme i gang med drømmeuddannelsen.

Der er nok mange ordblinde der kender det ikke at kunne følge med i undervisningen. Det kan være svært at skrive noter eller læse tekstbøger, når man i forvejen har svært ved at læse eller skrive.  Vi benytter Apple produkter som vore IT “platform”. Man medbringer sin egen MacBook eller Windows pc. Det eneste krav er, at styresystemet er Windows 10 eller 11. Vi installerer Office pakken.

Skolen har licens på AppWriter  Programmet har både oplæsningsfunktion, ordforslag og tale til tekst.

Vi benytter også NOTA som middel til oplæsning. Især til arbejdet med hoved værker i undervisningen.

Mejlbyefterskole2021 02001
Mejlbyefterskole2021 01655
Mejlbyefterskole2021 01366
Mejlbyefterskole2021 01179

Digital hjælp i hverdagen

Mange af de tekster, du skal læse til undervisningen, kommer fra Alineas  undervisningsportaler, blandt andet www.danskfaget.dk. Dette giver mulighed for en alsidig og interessant undervisning . Når vi skal dokumentere dine faglige fremskridt benytter vi ofte Gyldendals webprøver, som vi har købt til en del fag. De bøger, du skal læse, kan du få som lydbøger. Vi benytter Nota. Og så får du selvfølgelig hjælp af lærerne til at arbejde med din PC eller MacBook, så du får mest muligt ud af undervisningen.

Se vores skema

Tryk på knappen for at se skemaet over hvad der sker på Mejlby Efterskole.

Se skemaet her

Billede Oskar

Jeg startede på Mejlby Efterskole i 8.klasse som 14 årig. Da havde jeg ikke de store tanker om mig selv og mine muligheder. Men efter to år i Mejlby var jeg meget mere selvsikker og nærmest en helt ny person.

Det er i hvert fald det folk, som kendte mig både før og efter fortæller.

- Oskar Holmriis

Book besøg

Ordblindeefterskole for normalt-begavede unge mellem 14 og 18 år med specifikke læse-skrivevanskeligheder. For at blive optaget skal du have været på besøg på skolen.

Book besøg

Mejlbyefterskole2021 02552 (1)